čtvrtek 26. listopadu 2009

Rozhodující hlas, aneb jak jsem se chvíli cítil důležitě

V soutěži Top hostingy 2009 (nijak, podle počtu zaslaných hlasů, autoritativní) zvítězil v hlasování veřejnosti v kategorii PHP + MySQL hosting program společnosti Český hosting. S 359 spokojených před 358 věrných druhého v pořadí ONEbit.cz
To byl ten můj hlas, zajásal jsem. Ten, co to rozhodl. A připadal si důležitě. S nadsázkou a v legraci, ale člověk někdy potřebuje trochu toho dětského pocitu důležitosti, i kdyby jen proto, aby se mu zasmál. Však mi taky hned po ironickém zabušení v prsa sklaplo, když jsem musel poctivě přiznat, že kdybych se nezúčastnil, dostal by Český hosting prostě o jeden hlas méně a stejně by zůstal na prvním místě, jen by se o něj musel dělit. Rozhodující hlasy jsou v takovém případě dva. Jeden rozhoduje jen v případě pevného (a lichého počtu) hlasujících, jenže lidská mysl ráda zkratky a mechanické aplikace problémů se známým řešením na problémy podobné.
Je to stejné jako oblíbené úsloví Jeden za osmnáct a druhý bez dvou za dvacet. Co je na něm špatně? Že takhle řečeno vůbec neznamená, že oba subjekty jsou přes vnější rysy stejné, ba právě naopak. Protože převedeno do jednoduché rovnice vypadá slovní spojení bez dvou za dvacet nějak takhle: x-2=20. X je samozřejmě 22, ne 18. Správně by se mělo říkat za dvacet bez dvou, jenže to přes pusu leze hůře.

Žádné komentáře: