pátek 6. června 2008

Terry Pratchett: Nadělat prachy

Tak tahle knížka se mi líbila.
Šest slov by bohatě stačilo. Ale stejně si trochu zakňourám. Vlahošovu sérii, jak se zdá, totiž postihl Bábin efekt. Což je termín, který jsem si vymyslel, sotva jsem přečetl poslední stránku Carpe Jugulum. S obvyklým pocitem, že jsem právě opustil skvělý příběh (k tomu samozřejmě patří i trochu stesku po tom, že všechno už skončilo). I s vědomím, že jsem tu knihu vlastně už jednou četl, a to ještě ani nebyla na světě.
Carpe jugulum totiž beze změny opakuje schéma šest let staré knihy Dámy a pánové.

Lancre je v ohrožení, Bábi Zlopočasná využije své dokonalé praxe v Zapůjčení a v hodině dvanácté se vše v dobré obrátí.

Vlahoš von Rosret převezme pod nátlakem nefunkční úřad, proti sobě v daném oboru nejmocnějšího protivníka bez skrupulí, a na celé čáře vyhraje.

Tohle zase charakterizuje jak Zaslanou poštu, tak Nadělat prachy.

Čarodějky se naštěstí pustily i do jiných dobrodružství (a k zrození Toničky Bolavé podle mně mimo jiné přispělo i vyhýbání se výše uvedenému schématu).
Tak jak to dopadne se Zvyšováním daní?
Řekl bych, že i když Bábin efekt přetrvá, stejně si to koupím. A přečtu. A potom ještě několikrát.
Proč? Proto. (Příznivci Cesty paní Kosmopilíkové vědí)

P.S. Pokud tohle někdo čte a neví o čem je tu řeč, může začít třeba na Dicsworld.cz. Nebo v nejbližším slušném knihkupectví u regálu s nálepkou Terry Pratchett.

Žádné komentáře: